Wilt u ons werk financieel ondersteunen? Word dan lid

De laatste updates in uw mail!

U hoeft niets te missen. leder weekend krijgt u de hoogtepunten van Maurice van afgelopen week in uw mail. Met opmerkelijke artikelen, meer achtergrond en toelichtingen.

Grote rol van AI bij terugdringen van administratieve druk in zorg (en elders)

Grote rol van AI bij terugdringen van administratieve druk in zorg (en elders) - 100049
Samenvatting van het artikel

Mijn advies op 10 juli aan de Minister van VWS over hoe AI de administratieve druk in de zorg kan verminderen leidde tot een doldwaze scene in de Tweede Kamer. Hier wat meer info over die scene en vooral hoe de administratieve lasten in de zorg via AI verlaagd kunnen worden.

Lees volledig artikel: Grote rol van AI bij terugdringen van administratieve druk in zorg (en elders)

Leestijd: 3 minuten

Op 10 juli was ik op uitnodiging van Fleur Agema bij een inspiratiesessie met topambtenaren over AI op het ministerie van VWS. Daar gaf ik een demo hoe in de zorg (en elders) de administratieve druk fors kan worden verlaagd. En dan niet over een paar jaar, maar al binnen een paar maanden!

Er werd enthousiast gereageerd en dit aspect zal blijkbaar ook in het regeerprogramma verschijnen.

Alvorens ik kort uitleg hoe dat principe werkt even een korte uitleg hoe blijkbaar vervolgens de media en de politiek werken.

Kamercabaret

Mijn bezoek van 10 juli aan de minister stond in de openbare agenda van haar en kon door iedereen gelezen worden.

Sinds die sessie heb ik geen contact meer gehad met Fleur Agema, op twee appjes na in relatie tot dit onderwerp. Maar tot mijn verbazing werd ik in de afgelopen weken meerdere keren door journalisten benaderd met de vragen over “hoe was het toen je met Fleur Agema verschillende werkbezoeken aflegde?” en “ben jij onderzoek aan het doen in opdracht van Fleur Agema naar de reactie van de Nederlanders op het concept regeerprogramma?”.

In die gevallen heb ik compleet naar waarheid alleen verteld dat ik op 10 juli bij de AI-sessie was en niets meer. Desondanks verscheen er wat over in de media. Dat leidde woensdag tot deze doldwaze “confrontatie”  in de Tweede Kamer.

Dit werd op deze manier een soort STER-spot over mijn AI-kennis.

Verlaging administratieve druk

De administratieve druk in de zorg komt deels door de regels, waarbij men heel veel in computerprogramma’s  moet vastleggen, en deels door die vastleggingshandelingen zelf. Achter de computer zitten, met het computersysteem in de weer (die vaak ook niet zo snel werkt, de informatie intypen en wachten tot de computer het heeft verwerkt. Van ambulante mensen uit de zorg heb ik vernomen dat ze ook in diverse systemen moeten inloggen om hun informatie kwijt te raken. Weer inloggen en weer wachten.

Dankzij AI-systemen is dat niet meer nodig. Want er zijn AI-toepassingen – en ik heb een demo gegeven op het ministerie – waarbij je in een gespreksvorm de relevante informatie doorgeeft. De AI-gesprekspartner, spreekt in natuurlijke taal, en op een manier zoals je ook met een mens spreekt, waarmee je aan de telefoon bent. Die AI-gesprekspartner zal uit het gesprek de data halen om die in het computerprogramma in te voeren. En als de zorgmedewerker bij dat gesprek bepaalde informatie vergeet te geven of incompleet geeft, zal die AI-gesprekspartner daarom vragen. Na afloop van het gesprek, dat dus gevoerd kan worden via de computer, tablet of smartphone, ligt alle informatie vast in het systeem alsof je achter de computer al die velden hebt ingevuld.

Nogmaals, dit gesprek vindt op een compleet natuurlijke wijze plaats, en de stem (die je ook nog kan kiezen) en de woorden die in het gesprek worden gekozen, zullen op geen enkele manier als kunstmatig worden ervaren.

Ook het opvragen van relevante informatie door een zorgmedewerker kan op deze manier, zodat de tijd, die achter een computer moet worden besteed heel sterk wordt gereduceerd. En men de “vastlegging” van de relevante informatie in gespreksvorm op een veel natuurlijkere manier en op een veel logischer plek zal kunnen laten gebeuren. Met een aanzienlijke reductie van de tijd die het kost tot gevolg en een aanzienlijke verhoging van het werkplezier.

(Klein voorbeeld van wat ik onlangs deed toen ik van Amsterdam naar Den Haag reed – (voor de media: niet om op werkbezoek te gaan met Fleur Agema), ik zette ChatGPT op handsfree en ging een gesprek aan over een marketingplan rondom mijn AI-Kennismakings Webinars. Met vele momenten dat ik vragen stelde of vragen beantwoordde en andersom. Het hele gesprek was ook na afloop terug te lezen en verder in delen te gebruiken).

Niet alleen op dit onderwerp, maar op veel meer aspecten van het werken met informatie, teksten, audio, beeld, is het nu al mogelijk om forse efficiency- en kwaliteitsslagen te maken. Ik ben nu aan de slag als een soort AI-Coach om organisaties, bedrijven en particulieren te laten zien wat er nu al kan en hoe men dat kan gebruiken.

Het zou interessant zijn geweest als D66 en de media zich vooral hadden verdiept in de inhoud van mijn advies en de mogelijkheden om daarmee de zorg fors te helpen in plaats van een soort roddel over mijn activiteiten voor en met Fleur Agema te verspreiden.

 

 

 

 

Deel dit artikel: Twitter Facebook Linkedin WhatsApp
REACTIES
Reageer hier, maar met respect.

We verwelkomen respectvolle en relevante opmerkingen. Off-topic commentaren worden verwijderd. Als je illegale dingen doet, zullen we het verbieden.

 
Grote rol van AI bij terugdringen van administratieve druk in zorg (en elders) - 100049
Deel 2. Nivelrapport: Coronavaccin als levenselixer - 99672
Onderbouwing Nivel: Na Coronavaccinatie wordt 4 x 3 =17 - 99636