Dat binnen 10 uur na het landen 10% van de passagiers van de 2 vluchten uit Zuid-Afrika positief is getest, bewijst het falen van de 3G (en 2G)-Coronatoegangspas. De gevaccineerden mochten immers zonder test aan boord komen.
Lees volledig artikel: De “Omicron vlucht uit Zuid-Afrika” bewijst het falen van 3G en 2G aanpak
10% van de passagiers positief
Een cruciaal facet van het onderzoek naar de 600 passagiers uit Zuid-Afrika, die vrijdagochtend met twee vluchten op Schiphol waren geland, wordt door de media en deskundigen in Nederland niet opgepakt.
Wel dat 61 (10%) van die passagiers door de GGD na aankomst positief zijn getest en 13 de Omicron-variant hadden. Maar niet: hoe zou dat gebeurd kunnen zijn? Wat waren de regels voor deze twee vluchten toen ze donderdagavond vanuit Zuid-Afrika vertrokken?
De vluchten pasten een 3G-regeling toe
Bij het inchecken in Zuid-Afrika op donderdagmiddag werd in feite de 3G-regeling toegepast. Iedereen die niet gevaccineerd was, moest of een negatieve PCR-test van maximaal 48 uur, of een negatieve antigeen-sneltest van 24 uur hebben.
De gevaccineerden konden ongetest aan boord.
In het nieuws over deze vlucht lees ik van deskundigen vooral dat de sneltest niet goed detecteert. (Uit eigen ervaring weet ik dat pas circa 16 uur nadat ik ging hoesten en het gevoel had dat er iets aan de hand kon zijn, die sneltest positief werd. Twaalf uur eerder was die sneltest nog negatief geweest.)
Maar het kan niet zo zijn dat dit het grote probleem was van deze twee vluchten. De Amerikaanse journaliste van de New York Times, Stephanie Nolen, was tijdens die vlucht aanwezig. Ze beschreef dat ze uit de gesprekken met andere passagiers voerde, had vernomen dat een groot deel gevaccineerd was. Maar de gevaccineerden hoefden zich bij vertrek niet te laten testen. Want de facto was de regeling bij vertrek dus het 3G-systeem. (Pas erna is de aanpak uit Zuid-Afrika veranderd en moet iedereen zich vooraf laten testen).
Dit stond o.a. over die twee vluchten in de New York Times:
Superspreadevent
Ook het feit dat op de vlucht veel Europeanen zaten, geeft aan dat het grootste deel van de passagiers gevaccineerd waren. Dus onder die 61 positief getesten moeten (heel) veel personen gezeten hebben, die wel dubbel waren gevaccineerd. De kans dat tussen het vertrek uit Zuid-Afrika en het moment dat de test plaats vond op Schiphol (ik schat maximaal 24 uur later), die 61 mensen niet alleen besmet zijn geraakt, maar vervolgens ook al zelf een positieve test lieten zien, is vrijwel nihil. Het moment tussen besmet worden en de eerste symptomen liggen namelijk op gemiddeld 60 uur. Dus kunnen deze 61 positief getesten hun besmetting niet opgelopen hebben tijdens de vlucht of erna op Schiphol.
Als ik de verslagen lees en de foto’s zie hoe die passagiers urenlang in het vliegtuig, daarna een tijdje in een bus en in vervolgens vervolgens hutje mutje bij elkaar hebben gezeten op pier G en E schat ik in dat een deel van die groep in de dagen erna nogal wat klachten zullen gaan krijgen. Lees anders dit verslag maar van een aanwezig, of dit verslag, of dit, of dit. De kans is heel groot dat juist dát een superspreadevent is geworden. Met circa een kwart van degenen die anderen konden besmetten met de nieuwe Omicron-variant.
En dit is een tweet van die journaliste van de New York Times. Zij zat in één van de twee vluchten nadat ze op haar bestemming in Canada was aangekomen.
Doodschamen
Hier kunt u de tweets lezen die zij plaatste tijdens haar verblijf op Schiphol en erna. Iedereen die een vorm van verantwoordelijkheid had voor wat er zich die vrijdag op Schiphol heeft afgespeeld, zou zich dood moeten schamen. Het laat goed zien hoe slecht we in Nederland tijdens deze crisis zijn in het organiseren en improviseren. Plus dat ook niemand blijkbaar zijn verantwoordelijkheid nam en neemt voor het niet hebben van een uitgewerkt noodplan voor een dergelijke situatie. En een menselijke uitvoering ter plekke (met drank, voedsel, dekens en vooral: tijdige informatie).
3G (en 2G) is zo lek als een mandje
En daarmee weten we dus dat niet alleen vrijdag op Schiphol ongeveer alles fout is gegaan dat er maar fout had kunnen gaan. Maar vooral dat het een bewijs is dat 3G (en straks 2G) een aanpak van falen is met een Coronatoegangspas, die juist zorgt voor een schijnveiligheid, omdat er nogal wat mensen aanwezig kunnen zijn, die wél besmettelijk zijn. Dus die regeling zorgt juist voor de verspreiding van het virus in plaats van het tegen te gaan.
Het moet toch zo zijn dat de GGD-Kennemerland deze informatie nu al op een rijtje heeft:
Zoveel passagiers waren op de vlucht:
- gevaccineerd en blijken positief getest te zijn.
- met een negatieve PCR-test en blijken positief getest te zijn.
- met een negatieve sneltest en blijken positief getest te zijn.
Cruciaal argument
En als dat nog niet zo is, dan dient die als de wiedeweerga verzameld en vervolgens snel openbaar te worden gemaakt. Het zou een cruciaal argument dienen te zijn voor ons landsbestuur (Regering en Kamer) om 3G direct af te schaffen, en 2G niet in te voeren. In andere landen zouden ze dat ook moeten doen en moeten erkennen dat een Coronatoegangsbewijs, waarbij gevaccineerden zonder testen worden toegelaten, een foute aanpak is.
Met een klein advies erbij: Laat die data van de GGD door een onafhankelijk orgaan controleren. Zodat we er allemaal zeker van kunnen zijn, dat die informatie een getrouw beeld van de werkelijkheid geeft. We weten inmiddels wat de cijfers waard zijn van de modellen waarmee onderbouwd wordt dat 2G beduidend beter zou zijn dan 3G. Met een knoepert van een rekenfout en achterhaalde aannames, worden voorstellen voor een beleid onderbouwd, die alleen maar tot meer besmettingen, een misplaatst gevoel van veiligheid en tot nog meer tweespalt in de samenleving leidt.
Onze dank is groot als u zo nu en dan een kleine, vrijwillige bijdrage zou willen doen via onze pagina voor donateurs.
U heeft zojuist gelezen: De “Omicron-vlucht uit Zuid Afrika” bewijst het falen van 3G en 2G- aanpak.